Go Nuts for Nuts
Nuts as a group contain a combination of various cholesterol-lowering plant food components, such as oleic acid (a monounsaturated fat) and vegetable protein, as well as phytochemicals, such as antioxidant-acting flavonoids and phytosterols (plant-based fats with a chemical structure similar to cholesterol that appear to reduce blood cholesterol and enhance the immune system).
Each nut contains its own profile of phytochemicals and types of fatty acids, and amounts of fiber too. Walnuts are particularly rich in omega-3s; for example, while Brazil nuts are pumped with selenium and almonds, hazelnuts and sunflowers are good sources of vitamin E.
A recent study testing different amounts of pistachios found the nuts brought LDL cholesterol (“bad cholesterol”) down by 9% with one daily serving and 12% with two daily servings.
But here’s the fact that got my attention: in virtually all studies that examined the impact of nuts in our diet, nut consumption has been associated with a reduction in coronary heart disease risk. Recent studies have suggested that modest amounts of nut consumption (a few tablespoons) can often lead to a 25% to 39% reduction in the risk of cardiovascular disease.
Where nuts are concerned, your risk has nowhere to go but down!
Published June 1, 2009
Elaine Magee, MPH, RD
Recipe Doctor Feature
Sources
di Giuseppe R, Di Castelnuovo A, Centritto F, et al. Regular consumption of dark chocolate is associated with low serum concentrations of C-reactive protein in a healthy Italian population. Journal of Nutrition. October 2008;138(10):1939-1945.
Ding EL, Hutfless SM, Ding X, Girotra S. Chocolate and prevention of cardiovascular disease: a systematic review. Nutrition and Metabolism. January 3, 2006;3:2.
Gebauer SK, West SG, Kay CD, et al. Effects of pistachios on cardiovascular disease risk factors and potential mechanisms of action: a dose-response study. American Journal of Clinical Nutrition. September 2008;88(3):651-659.
Grassi D, Desideri G, Necozione S, et al. Blood pressure is reduced and insulin sensitivity increased in glucose-intolerant, hypertensive subjects after 15 days of consuming high-polyphenol dark chocolate. Journal of Nutrition. September 2008;138(9):1671-1676.
Grassi D, Lippi C, Necozione S, et al. Short-term administration of dark chocolate is followed by a significant increase in insulin sensitivity and a decrease in blood pressure in healthy persons. American Journal of Clinical Nutrition. March 2005;81(3):611-614.
Heron MP, Hoyert DL, Xu J, et al. Deaths: preliminary data for 2006. National Vital Statistics Reports. June 11, 2008;56(16).
Riedl MA, Saxon A, Diaz-Sanchez D. Oral sulforaphane increases phase II antioxidant enzymes in the human upper airway. Clinical Immunology. March 2009;130(3):244-251.
Schroeter H, Heiss C, Balzer J, et al. (-)-Epicatechin mediates beneficial effects of flavanol-rich cocoa on vascular function in humans. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America. January 24, 2006;103(4):1024-1029.
Small DM, Gerber JC, Mak YE, Hummel T. Differential neural responses evoked by orthonasal versus retronasal odorant perception in humans. Neuron. August 2005;47(4):593-605.
Steinberg FM, Bearden MM, Keen CL. Cocoa and chocolate flavonoids: implications for cardiovascular health. Journal of the American Dietetic Association. February 2003;103(2):215-223.
Five Foods That Help Your Heart
The Smart Fat in Fish: Omega-3s
Keywords
nuts, plant food components, oleic acid, monounsaturated fat, vegetable protein, phytochemicals, antioxidant-acting flavonoids, phytosterols, blood cholesterol, immune system, fatty acids, fiber, omega-3s, Brazil nuts, selenium, almonds, hazelnuts